Kaksi kovaa
uutista säväytti tänään Kouvolassa. Antti Muurinen tulee Mypan peräsimeen ensi
vuonna ja jalkapallon Suomen mestaruus otetaan varmasti Kouvolaan. Toinen vielä
kovempi uutinen kaupunkilaisille oli Guggenheim-museon saapuminen Kouvolaan.
Meille ajanhermolla eläville kulttuuri-ihmisille uutinen ei toki ollut mikään
uusi vaan enemmänkin harmitti keskeneräisen ja jo alkuun saatetun
projektin paljastuminen Facebookissa ennen aikojaan. Guggenheim-museon
peruskivihän valettiin jo aikaa sitten kaikessa hiljaisuudessa erään toisen
ultramodernin projektin varjossa. Silloin myös päätettiin, että kaikki
Kouvolan kaupungin irtisanotut työntekijät pääsevät uuteen museoon vahtimaan
tauluja ja patsaita, jos niitä nyt näin voi kutsua, koska kovinkaan moni ei
nykytaidetta juurikaan ymmärrä saati sitten tunnista teosten aiheita ja
tarkoitusta. Kertoohan tarina kuinka Pablo Picasso näki Madridissa ryöstön ja piirsi
heti poliiseille kuvan ryöstäjästä. Tämän jälkeen pidätettiin kaikki eläintarhan
gorillat sekä sotakypärä päässään pillin kautta viinaa juonut puistokemisti
polkupyörineen.
Kouvolan uuden Guggenheim-museon johtajaksi palkataan ilman
muuta eduskunnasta pois jäävä tunnettu kulttuuripersoona ja pari vuotta sitten
riemastuttavasti African Drums yhtyeineen Kouvolan Taiteiden Yön avannut savitaipalelainen
kansanedustaja Reijo Tossavainen. Reijo kietoo sateenkaarihuivin kaulaan, vetää
jalkaan Retu-kengät ja samettihousut, vaihtaa Jaguarin Rätti-Sitikkaan, muuttaa
alivuokralaisasuntoon Jokelaan sekä ottaa uudeksi nimekseen Retu Gallella-Bäin
Tören. Valintatilaisuudessa Tossavaisen vahvimmaksi eduksi laskettiin taito
osata kusettaa ihmisiä ja saada heidät sitten toivottavasti liikkeelle myös
uuteen museoon. Uuden museon avajaisissa 3000 ensimmäistä lipun ostanutta saa
lahjaksi Suomen Keskusta Ry:n (SuoKusta Ry) vaalitueksi tehdyn taulun tai vaihtoehtoisesti
kahvilipun Allun Torikahvilaan. Jäljelle jäävät 2997 taulua ripustetaan uuden
museon ulkoseinille suojaamaan niitä herran lahjojen graffiteilta ja muilta
töherryksiltä sillä niitä taulujahan ei kukaan täysipäinen varasta. Allun Torikahvilan
asiakasruuhkaa hoitaa koko päivän 10 jämäkkää poliisia.
Uuden
Guggenheim-museon alkuosan eli Kasarmialueen kauhistuksen, Kymenlaakson
Ammattikorkeakoulun pajan, päälle rakennetaan Kouvolan uimahallin näköisiä
kaarirakennelmia 5 kerrosta ylöspäin ja 200 metriä kullekin sivulle. Kaikki
muut Kasarmialueen rakennukset puretaan museon tieltä ja jäljelle jäänyt alue
täytetään vanhoista hetekoista, kirnuista, katiskoista, polkupyöristä ja
sinkkiämpäreista tehdyillä taideteoksilla joita Kouvolan kaupungin baskeripäiset
entiset työntekijät siinä pitkässä varastossa hilpeinä hitsailevat. Teosten
jalustoiksi alueelle raahataan kaikki Kouvolan puistonpenkit, etteivät laiskat
kaupunkilaiset enää vetelehdi keskustassa ja viheralueilla, vaan tulevat
tutustumaan elämyksiä antavaan nykytaiteeseen. Uuden museon ja sykähdyttävien tilataideteosten
innoittamana loppukesän suuren tapahtuman Mill-Jazzin nimi vaihdetaan hienompaan Skrot-Jazziin ja pääesiintyjäksi palkataan Suomen SpiceGirls eli Old Spice Aira
Samulin ja Shit Spice Miina Äkkijyrkkä ja heidän taustatanssijoinaan Kouvolaan
ostetun Voimasonnin ympärillä hölkkäävät Frederik ja Andy Mccoy.
Kouvola on
hetkessä koko maailman ihailema kulttuuri- ja taidekaupunki ja
Kouvolan kaupunki jakaa yhteistyökumppaneilleen liikelahjoina Kasarmin alueelle
tehtyjen taideteosten pienoismalleja ja kaikki kaupungin museon jäljelle
jääneet rukit yhteensä noin 100 kpl. Pendolinot, Allegrot ja bussit tuovat
väkeä kaupunkiin tuhansia päivässä. Kymijoen kanava rakennetaan pikavauhtia,
jotta myös laivaliikenne ja miljonäärien hienot huvipurret pääsevät Kouvolan Keltin
satamaan eli Port Of Celticiin. Utin lentokenttä saa uuden uljaan Utti-Hammassyrjän
lentoaseman joka mahdollistaa kaupalliset ja yksityiset lennot suoraan
Kouvolaan. Sille Kuivalan ainoalle lentomelusta valittavalle viherpiipertäjälle
Kouvolan kaupunki lahjoittaa laadukkaat Silenta-kuulosuojaimet, Guggenheim-museon
ikuisen vapaalipun ja Paavo Väyrysen maalaaman taulun "Keminmaalta
kajahtaa", toivottavasti ei liian kovaa.
Kulttuuri on totista taistoa!
Jussi
Untolahti
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti