Kymenlaakson naapurikaupungit Kouvola ja Kotka muodostavat Kymijoen
rantamaille eripuraisen mutta niin rakkaan kiistaparin. Kiistakumppaneita yhdistävät
kymenlaaksolaisuuden lisäksi Kymijoki, huonot tieyhteydet, hiljainen junarata
ja ainaiset keskinäiset kiistat. Suomi-Ruotsi, Tampere-Turku ja Rauma-Pori ovat
vastaavia loistavia parivaljakoita. Vähän niin kuin Matti ja Teppo tai Mortti
ja Vertti.
Yhteisiä tekijöitä näillä Kymenlaakson helmillä on paljon.
Kymijoki virtaa kaupunkien halki, molemmat ovat suuren kuntaliitoksen tuloksia
ja molemmissa on kohta isoista tehtaista vain rippeet jäljellä. Kumpikin
kaupunki tarjoaa hyvät mahdollisuudet opiskelijoille, teatterin ystäville,
kuntoilijoille, retkeilijöille, bilettäjille ja golfin pelaajille. Kesämökkiläisiä
hellitään upeilla mökkitonteilla molemmissa kaupungeissa ja Helsingistä pääsee
Kotkaan moottoritietä pitkin ja Kouvolaan taas nopeaa junayhteyttä
käyttäen, jos VR sen sallii. Kotkassa tosin meri taitaa niukasti peitota Repoveden
kansallispuiston luonnonystävien sieluista taistellessa. Legendaariset kuppilat
Kairo ja Mutteri ovat myös melkoisen tasavertaisia ja ilotalotoimintakin tuli
hyvin tunnetuksi niin Kotkan punaisessa talossa kuin Valkealan motellilla
ja Jaalassa. Molempien torit vaatisivat lisää toimintaa ja talvisin molempien
keskustat ovat liian hiljaisia. Molempien ongelmana ovat lukuisat entiset kuntakeskustat
sekä niitten eriarvoisuus palvelujen suhteen ja molemmissa kaupungeissa riittää
erimielisyyksiä ylläpitäviä päättäjiä.
Kotka peittoaa Kouvolan kirkkaasti monessa suhteessa. Todella
upea Merikeskus Vellamo hakkaa Kouvolan museot mennen tullen ja koko
Kantasatama tulee vielä muodostamaan varsinaisen helmen kaupungin keskelle. Sapokka
kahviloineen ja puistoineen on vielä hienompi kuin Kouvolan lukuisat puistot ja
kotkalaisia kuljettaa ympäröivään ainutlaatuiseen luontoon yhteisalukset kun taas Kouvolasta ei Repovedelle julkisilla välineillä vielä oikein pääse. Kotkan
Meripäivät on maakunnan mahtavin yleisötapahtuma ja Santalahden leirintäalue
on komeampi ja monipuolisempi kuin Käyrälampi. Kotkan suuri Mussalon satama
on vilkkaampi kuin Kouvolan Tornionmäen logistiikka-alue ja keskussairaala
monipuolisempi kuin Kuusankosken Poks. Musiikkiguru Junnu Vainio päihittää taitavan
Kalevi Kullasvaaran ja Kotkasta onkin tehty paljon enemmän lauluja, elokuvia ja
teatteriesityksiä kuin Kouvolasta ja myös kotkalaisten itsetunto ja kotipaikkaylpeys
ovat hieman eri tasolla kuin kouvolalaisten. Kotkalla on aina ollut
vaikutusvaltaisemmat poliitikot (lue Häkämiehet) kuin Kouvolassa ja he ovat myös
valtaansa osanneet käyttää kotiseutunsa parhaaksi.
Siihen se sitten jääkin. Kouvola on suurempi ja siten
tulevaisuudessa vaikutusvaltaisempi. Kotka saa raikkaan juomavetensä Kouvolan
hiekkaharjuista ja urheilussa Kouvola peittoaa Kotkan komeasti. Kookoo,
Kouvot ja KPL ovat ihan eri kastissa kuin Kotkan vastaavat seurat jotka ovat
jotenkin olleet jatkuvassa alamäessä. No, koripallossa taisto on kyllä usein
aika tasaista. Kouvola on myös vilkkaampi moottoriurheilu- ja ravikaupunki. Varuskuntien
suhteen Kotka on ns. jälkijunassa ja Utin lentokenttäkin on paljon vilkkaampi
kuin Kymin kenttä. Kauppapaikkana
Kouvola on aivan omaa luokkaansa Kotkaan verrattuna. Prisma on valtava ja Kävelykatu
Manski sekä kauppakeskus Hansa erikoisliikkeineen ovat ainakin kesällä hyvin
vilkkaita ja Kouvolan uusi kauppakeskus Veturi saa Kotkan Pasaatin näyttämään
suorastaan aneemiselta. Monipuolinen Tykkimäen huvipuisto laitteineen on ihan
eri suuruusluokkaa yleisömagneettina kuin Kotkan Maretario ahvenineen ja haileineen.
Helsinki-Vantaan lentokentälle pyyhkäisee reilussa tunnissa kuten Kotkastakin
ja rautatieyhteydet Kouvolasta ovat selvästi paremmat ympäri Suomea ja nyt myös sinne Helsinki-Vantaalle pääsee junalla kun uusi kehärata valmistui.
Aika tasavahoja ovat siis kinastelevat naapurukset. Silti se Kotka minutkin vei. Lopullisestiko, no se nähdään sitten tulevaisuudessa.
Jussi Untolahti
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti