perjantai 21. lokakuuta 2011

Ralli se on mun rattoni



                          Tapio Pallasoja-Jussi Untolahti Volvo 122 S Group 2

Nuorena kollina kuulin autokilpailuja harrastaneelta vaariltani tarinoita KK-Auto Oy:n omistajasta Vilho Hietasesta joka vuonna 1953 Olof Hixenin kanssa voitti ensimmäisenä ja toistaiseksi ainoana kouvolalaisena Sorateiden Grand Prixin eli Jyväskylän Suurajot komealla Allardillaan. Kovin moni ei muuten muista, että tuohon aikaan myös toinen kouvolalainen autokauppias, Kouvolan Auto Oy:n Eino Lairila parinaan Olavi Luoma, sijoittui Vauxhallilla vuoden 1951 kilpailussa komeasti kahdeksannelle sijalle. Kovia juttuja aikoinaan mutta eivät ne vielä sitä moottoriurheilun paloa pikkupoikaan sytyttäneet. Kai se on niin, kuten noissa naisjutuissakin, muitten tarinat eivät riitä, nähdä ja kokea pitää ihan itse. Aikoinaan -60 luvun alkupuolella ralliautoilun Suomen mestari ja Monte Carlon 6. vuonna 1961, Esko Keinänen, kuului perheemme läheisiin tuttaviin ja sitä kautta se kai sitten lähti. Kesällä 1964 isäni vei minut katsomaan elämäni ensimmäistä rallia. Saimaa-rallin erikoiskoe ajettiin Utissa kesäpaikkamme lähellä ns. Karhulanjärven lenkillä. Se muutti nuoren 13 vuotta vanhan kollin ajatusmaailman kokonaan uuteen kuosiin. Sivuluisussa hurjaa vauhtia edenneet ralliautot olivat mielestäni maailman hienoin näky. Sen jälkeen oli enää kaksi kunnon urheilulajia, ralli ja jalkapallo.

Niihin aikoihin Kouvolan kovin rallikuski oli tietysti Raimo ”Rampe” Kossila, ehdotonta Suomen kärkikaartia ja kansainvälisestikin tunnettu nimi. Rampen alla kulkivat kovaa ainakin Volvo, VW, Plymouth Valiant, Datsun ja Mosse. Hiukan myöhemmin kaupunkimme rallimiesten kaartiin liittyi toki muitakin. Valkealan sairaalan lääkäri Seppo Utriainen ajoi todella kovaa Volvolla ja jopa Saabin tallin autollakin aivan kansalliseen kärkeen ja kilpaili myös ulkomailla. Aina Opeleihin luottanut Jarmo Paavola oli parhaimmillaan SM-rallien kärkijoukossa varsinkin punaisella ykkösryhmän Opel Kadett Rallyellaan. Sittemmin Paavola toimi myös nopean lahtelaisen Volvo kuljettajan Pentti Sinkkilän kartanlukijana mm. Jyväskylän Suurajoissa. Haasmaan kauppiasveljekset Hannu ja Eero ajoivat nopealla Vauxhall Viva 2300 Magnumilla. Kauppias Jorma Rossi kilpaili Sunbeam Avengerilla aivan ryhmänsä kärkisijoilla tavoitellen jopa SM-mitaleita. Sen aikaisessa Juniori-Cupissa kärkisijoille sijoittuivat Kouvolan seudun pojista ainakin Markku Hatara Fiatilla, Kaipiaisten Tapio Pallasoja Volvolla ja Datsunilla sekä Jorma Pekkanen joka voitti koko junnusarjan vuonna 1979 muistaakseni Fiatilla. Jorman urahan jatkui sitten aivan viime vuosiin asti mm. Nissan Micralla ja harvinaisella MG ZR 160 autolla. Fordeilla ja ainakin Sunbeam Impillä ja Avengerilla ajanut Olli Gardemeister tunnettiin myös noihin aikoihin nopeana ralliautoilijana joka hätyytteli kansallista kärkeä myös Jyväskylän Suurajoissa.

Vuodelta 1975 muistan hauskan tarinan päättäväisistä ja rohkeista miehistä. Kouvolan pojat Heikki Hartikainen ja Mikko Parjanne ottivat kielitaitoisina miehinä yhteyttä silloisen Itä-Saksan ylpeyden  Wartburgin tehdastalliin ja pyysivät autoa Jyväskylän Suurajoihin kesälle 1975. Siihen aikaan oli monella tallilla käsitys, että Jyväskylässä pärjäävät yleensä parhaiten suomalaiset kuskit. Poikien suureksi yllätykseksi tehdas ilmoitti, että heille on tallipaikka ja auto varattu kilpailua varten. Pojille tuli hiukan kiire sillä etuvetoisella ralliautolla Heikki ei ollut aiemmin ajanut lainkaan. Jostain he ostivat vanhan 2-tahti Saabin jolla perehtyivät etuvedon saloihin. Kilpailussa heidän kohtalokseen tuli muistaakseni kuitenkin keskeytys. Myöhemmin pari osallistui Jyväskylän kisaan mm. harvinaisella B-ryhmän Citroen Visa Trophee rallihirmulla.

Vuonna 1993 sitten Kouvolassa rävähti ja tuon vuoden Kouvola-Rallin muistaa moni alan harrastaja ikuisesti. Yleinen luokka oli jo Vaakunassa kertaamassa hurjaa ajoaan kun yllättäen tuloslaskennasta alkoi tulla tietoa, että joku elämänsä ensimmäistä rallia ajava B-juniori vetelee erikoiskoe toisensa jälkeen kilpailun nopeimpia aikoja. Nelivetoisilla ralliautoilla ajelleet isot pojat naureskelivat aluksi ja kertoivat, että kyseessä täytyy olla kellovirhe. Ei muuten ollut. Takaa tuli isä-Ollin vanhalla kaksivetoisella Opel Asconalla juuri ajokortin saanut Toni Gardemeister ja pesi koko porukan. Kartturina istui autokauppias Rolf Hedman. Kouvolan seudun toistaiseksi kirkkain rallitähti oli uransa alussa. Sittemmin Tonin tie vei Timo Jouhkin manageroimana moniin tehdastalleihin. Ainakin Nissan, Seat, Mitsubishi, Ford, Skoda ja Suzuki olivat ajokkeina. Kartturina istui 10 kautta vuodesta 1994 lähtien Valkealan poika, rakennustarvikekauppias Paavo Lukander. Ensimmäisessä WRC-autolla ajetussa MM-rallissa vuonna 1999 Uudessa-Seelannissa Toni ja Paavo olivat heti kolmansina ja tulevaisuus näytti ruusuiselta. Nopeudesta menestys ei ollut kiinni mutta monien lähinnä Tonista riippumattomien tapahtumien takia ura ei noussut tavoitteena olleeseen maailmanmestaruuteen asti mutta jatkui kuitenkin pitkään mm. oman Skoda-tallin puitteissa huippukilpailuissa ympäri Eurooppaa.

Silloin -60 ja -70 luvuilla autourheilua saattoi vielä harrastaa lähes vakioautoilla joita myös jonkin verran käytettiin ihan siviililiikenteessäkin. Varsinkin jäärata-ajot olivat silloin suosittu tapa lähteä autourheilun pariin. Kouvolan seudulla olikin tuolloin paljon harrastajia.  Tunnettuja nimiä olivat Kuusankosken Pertti ”Pepe” Vesanen ja Ford Cortina Lotus, autokoulun omistaja Martti Lahti hienolla BMW 2002 TI autollaan, autoalanyrittäjä Asko Hartikainen isolla Plymouth Valiant Commandolla, virittäjävelho Mauno Lusenius Mini Cooperilla, autokauppias Kyösti ”Kykä” Liiri Minillä, Kossilan Liikenteen Juhani Kossila Volvo 544 mallilla, Vaaramaan VW-piirimyynnin Raemaan veljekset Timo ja Raimo tuulennopeilla VW Okra autoillaan, Kouvolan Villan pomo Pekka Pulsa VW:n ja Fiatin puikoissa ja autokorjaamon omistaneet Suhosen veljekset Urho, Toivo ja Lauri Fiateilla ja Simcoilla. Myös Tuohikotin Taistot Kolhonen ja Lantta tunnettiin alan kovina harrastajina. Sokerin pohjalla olivat hienot kisat varsinkin silloin kun Kotkan kova kaarti saapui tänne ajamaan.  Liikenneneuvos Onni Vilkkaan Mersu, Porsche ja BMW  olivat myös Jari Vilkkaan käytössä. Tapio Rainio Opelilla ja Saabilla, Nuuttilan Opel-kaarti Esko, Eero ja Esa, VW -virittäjä Aarre Huusari sekä Haminan Kalle ja Marjatta Mäkelä nopealla BMW:llä kuuluivat myös mieluisiin ja odotettuihin vieraisiin.

Hienointa seurattavaa ovat edelleen jalkapallo ja ennen kaikkea ralliautoilu. Muistot elävät ja ajatukset vaeltavat aina silloin tällöin näihin upeisiin vuosiin mutta kuten laulussa sanotaan, ei aika mennyt koskaan palaa. Nauttia niistä ajoista silti yhä saa ja parasta se on yksin, illan hämyssä ja parin viinilasillisen jälkeen. Ajatus ikään kuin liitää.

Jussi Untolahti








Ei kommentteja :