torstai 5. tammikuuta 2012

Autokauppaa Kouvolassa

                                
                                              Auto-Salpa Oy Salpausselänkadulla


Papinkujan kollin nuoruudessa Kouvolan keskustasta sai kaiken tarpeellisen kävelyetäisyydeltä. Nykyisellä Market-alueella kasvoi metsää ja Korjalassa viljeltiin viljaa. Kellomäki oli kaukana ja Tornionmäki ja Supermarket Laaksonen jo melkein Utissa. Autonkin sai kätevästi ostettua vaikka oli ihan jalkamiehenä. Suomen Maanviljelijäin Kauppa eli SMK:n myymälä Valtakadulla eli nykyisellä Kouvolankadulla myi jopa Jaguareja varakkaille viljelijöille siinä ravintola Popsista vastapäätä. Esittelyautoja siellä ei kai kuitenkaan ollut vaan kaupat tehtiin esitteen perusteella. KK-Auto Oy myi autoja Kauppalankadulla Putkinotkossa Jyväskylän Suurajotkin voittaneen Viljo Hietasen johdolla. Sittemmin myymälästä tuli neuvosto-autoja myynyt Konela-Auto Oy ja nykyään se on korealaista Kiaa myyvä Delta-Auto Oy. Ensin Salpausselänkadulla ja sitten vanhan torin reunassa oli Rannan Erkin vetämä Kymijoen Auto Oy joka myi Citroeneja ja muistaakseni myös Panhardeja. Kauppalankadulla ja sittemmin Salamantalossa GM:n tuotteita myi Lairiloitten Kouvolan Auto Oy jonka korjaamo, huoltoasema ja vaihtoautomyymälä olivat siinä hotelli Vaakunan paikalla. Auto-Waaramaa markkinoi ja huolsi VW-autoja Salpalinnan alakerrassa Salpausselänkadulla Raemaan Timon ja Raimon johdolla ja samalla kadulla oli myös aikoinaan Fiatin ja Skodan myynti yhteiskoulusta pari taloa Kymen Lukolle päin. Yhteiskoulun viereisessä Satokulmassa oli aikoinaan Auto-Salpa Oy:n ensimmäinen Volvo-myymälä ja Kuntotaloa ja teatteria vastapäätä Kulta-Mokan vieressä oli Saabin ja muistaakseni myös japanilaisen PMC Glorian piirimyynti. Salpausselänkatu olikin varsinainen autokauppakatu sillä myös Veho Oy avasi komean myymälän nykyisen ravintola Bar Q/Club G:n paikalle.

Koulukadulla kirjaston päässä olevan puiston paikkeilla oli Eino Piiran autoliike ennen kuin hän rakensi uuden autotalon nykyisen Länsi-Auto Oy:n eli entisen Bernerin paikalle ryhtyen myymään Simca ja Chrysler autoja. Savonkadun alapäässä kauppaneuvos Olavi Kososen Kouvolan Automiehet Oy myi Triumpheja, Range-Rovereita ja muistaakseni myös Sisu kuorma-autoja. Wileniukset myivät mm. BMW-autoja Keskikadulla nykyisen Hiustropiikin tiloissa ja Torikadulla vanhassa Hansa-keskuksessa Tuomalan suvun Auto-Puhos Oy kauppasi Fiateja, Isuzuja ja Mitsubisheja. Oikokadun varrella Koivukodon kellarissa Autoliike Liiri & Mattsson edusti Skodaa ja Alfa-Romeota Kyösti Liirin ja Tenho Mattssonin johdolla. Hieman myöhemmin Rantalan veljekset perustivat Mazda-piirimyynnin Käsityöläiskadulle entisen Heimosen Kenkä Oy:n tiloihin Liiketorniin. Samassa paikassa toimii nykyään Nurmen perheen Valohuone Oy. Myös Halkotorilla Pohjola-talon takana ollut Hankkija toimi aikoinaan Fiatin piirimyyjänä ja entisen Sokoksen talossa nykyisellä Manskilla Osuuskauppa Ympäristö myi Datsunia ja Dodgea. Hieman kauempana Hallituskadun varrella teki Ford-kauppaa helsinkiläisen Koivulehdon suvun Viipurin Autola Oy.

Muutama käytettyjen autojen kauppakin on ollut keskustan alueella. Välikadulla nykyisen Pub Old Tomin paikalla olleen kerrostalon kellarissa oli vaihto-autoliike jota veti Reilan Paukku. Huoltokadun varrella olleessa kellarissa oli ensin Auto-Puhos Oy:n vaihtoautomyymälä ja sittemmin Jarmo Paavolan vaihtoautoliike. Vähän keskustan ulkopuolella Puutarhurinkadulla Kalalokin kerrostalon piha-alueella teki autokauppaa Eino Jokirannan autoliike ja Harjuntiellä Palokankaan ostoskeskuksen kellarissa vaihtoautoja kaupitteli Tyrväisen Reijo. Nykypolven lienee vaikea uskoa, että Kouvolan keskustassa on ollut runsaat 20 autoliikettä. Luettelosta saattaa toki joku puuttuakin. Tänään Kouvolan autoliikkeistä on silloisella paikallaan vain nykyisin korealaista Kia-auto myyvä Delta-Auto Oy jonka edeltäjiä olivat siis Konela-Auto Oy ja KK-Auto Oy. Seuraavaksi lähinnä keskustaa on Audi/VW myyjä Länsi-Auto Oy ja sitten onkin jo mentävä Kellomäkeen ja Korjalaan.

Kouvolan keskusta-alueen palveluista ja niitten siirtymisestä Market-alueelle, Korjalaan ja Tervaskankaalle on riittänyt keskustelua runsaasti. Kouvolan kaupunki on myös herännyt ja aikoo ryhtyä parantamaan uuden Kouvolan eri keskustojen viihtyvyyttä ja palveluita jopa aivan työryhmän voimalla. Tulevaisuudessa tiettyjä palveluita poistuu aivan varmasti ihan ydinkeskustasta mutta keskustan kuolemasta on ennenaikaista puhua. Isoja muutoksia on tullut ennenkin ja tulee vastaisuudessakin. Kauppiaat ovat hereillä, vastaavat kuluttajien huutoon ja menevät sinne missä eurot parhaiten vaihtavat omistajaa. Veikkaankin, että Manskille ja sen läheisyyteen tulee seuraavan kymmenen vuoden kuluessa entistä suurempi erilaisten teemojen mukaisten ravintoloitten, kesäterassien, pubien, tanssipaikkojen ja discojen keskittymä jota sitten tukevat pankkiautomaatit, elokuvateatterit, kioskit, erikoistuneet grillit, segway-vuokraamot, herkkuliikkeet, pienet palvelupisteet kuten jalkahoitolat, kampaamot, meikkistudiot, suutarit, ompelimot, tatuointi-ja lävistysfirmat sekä tietysti taksiasemat. Myöhemmin ihmisten ajatusmaailma vapautuu, vapaa-aika lisääntyy ja moraali löystyy. Sen seurauksena sivukaduille tulee sitten poliisien palvelukeskus, tupakka- ja viini/viinakauppoja, hieromalaitoksia, pikavippikioskeja, seksikauppoja, laillinen bordelli ja valitettavasti myös hiukan laitonta huumekauppaa. Jalkaisin liikkujaa siis hemmotellaan tulevaisuudessa hyvillä ja jopa erikoisilla nautintoihin keskittyvillä palveluilla ja vahvasti sykkivällä, voimakkaasti elävällä sekä turvallisella Kouvolan keskustalla.

Tulevaisuudessa kaikki ihmisen nautinnot saa Kouvolan keskustasta josta tulee koko suuren Kouvolan olohuone ja ajanviettokeskus joka nimetään yksinkertaisesti Cityksi. Kaikki isommat tavarat vatkaimesta henkilöautoon ostetaan sitten sieltä kaupungin market-alueelta jonne on kaikkialta suur-Kouvolan alueilta hyvät julkiset kulkuyhteydet kuten tietysti myös ydinkeskustaan. Ruokakaupat taas jakautuvat tasaisesti kaikkiin Kouvolan isompiin taajamiin kysynnän mukaan. Pienten erikoisliikkeitten tulevaisuus on kaikkein eniten arvailujen varassa. Keskustaan vai markettien kylkeen? Minä en tiedä, neuvo enkä edes arvaile.

Autokauppaa tehdään tulevaisuudessakin Kouvolassa paljon mutta jalkamies tarvitsee ostosreissulle kyytimiehen.

Jussi Untolahti






Ei kommentteja :